Hvorfor er webshoppen ikke pyntet til jul?

Starten af november er der hvor det for alvor bliver tydeligt, at den søde juletid nærmer sig. Butikker, gader og hele byer bliver julepyntet i den helt store stil. Og mon ikke det nok et godt bud, at den online julehandel igen i år vil sætte omsætningsrekord.

Dansk e-handelsanalyse for 3. kvartal 2010 udarbejdet af FDIH (Foreningen for Distance- og Internethandel) understøtter dette, og viser bl.a. at hver fjerde dansker planlægger at springe køen over i de fysiske butikker og købe en eller flere julegaver online.

Derfor undrer det mig, at man online i overvejende grad ikke allerede har fulgt de fysiske butikker og “pyntet op” til den forestående julehandel. Om man kan lide det eller ej, så er grunden til, at de fysiske butikker pynter op, jo nok, at det kan betale sig.

Med udtrykket “pynter op” mener jeg ikke bare et grafisk juletema på webshoppen. Det kunne også være annoncering returret for julegaver, gave-guides til forskellige personer, annoncering af sidste frist for levering inden jul, særlige julegave tilbud, muligheden for at lave ønskelister m.v. Kort sagt gøre sig interessant for de 25% af den danske befolkning, som står overfor at skulle foretage mindst et køb på Internettet – eller som måske allerede er i gang.

FDIHs analyse indeholder også en oversigt over de 15 mest populære internetbutikker. Her finder man bl.a. BILLETnet og Billetlugen. To internetbutikker, som lever af at sælge en af de mest populære gavetyper: oplevelser. Ingen af disse to nævner julen eller julegaver med så meget som et ord. Billetlugen har dog et top-menu punkt, som hedder “Gavekort” – det lugter da lidt af fisk. Et tilsvarende link kan findes allernederst på BILLETnet, og ingen af dem gør som sagt noget særligt ud af gavekort som julegaver.

Forbrugerelektronik er ligeledes en populær kategori for gaveønsker. På listen over de 15. mest populære internetbutikker findes bl.a. Elgiganten, der sælger varer i denne kategori. Det er dog på ingen måde noget, der afspejles i deres onlinebutik, som ikke nævner julen med et ord.

CDON.com, som er nr. 8 i oversigten over de mest populære butikker, har lavet en oversigt over jule-musik og -film, til at skabe den rette stemning. Men det er jo ikke ligefrem oplagte julegaver.

Hvor er gaveguides med forslag og inspiration? Hvor er bytteregler? Hvor er information om sidste frist for levering inden jul?

Listen indeholder dog også butikker, som har gjort en smule mere ud af den forestående julehandel. Selvom der, efter min mening, stadig er plads til forbedringer er wupti.com og saxo.com eksempeler på dette.

Et endnu bedre eksempel synes jeg dog tøjbutikken Streetammo er. Her er forsiden allerede fyldt med information i forbindelse med julen: særlige tidsbegrænsede julegavetilbud, juleinformation med byttepolitik, sidste frist for bestilling af julegaver, gavekort og gaveindpakning samt muligheden for at lave ønskelister.Streetammo

Jeg er sikker på, at denne målrettede indsats er med til at booste julesalget yderligere, og selvom flere butikker helt sikkert vil gøre med ud af det de kommende uger, kan jeg ikke se argumenterne for ikke allerede at være i gang.

God fornøjelse med julegaveindkøbene.

Sune Hansen
Vertica A/S

Kategorier: E-handel, Forretning

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s