Digitale brugermanualer med 2D stregkoder

Det har efterhånden længe været kendt, at man som forbruger med de nye mobile smartphones kan scanne en 2D stregkode på en fysisk genstand og modtage en digital information og oplevelse. Man oplever det flere og flere steder i bybilledet.

De praktiske eksempler har ofte gået på markedsføring af events, gimmicks, konkurrencer, hvor bruger kan scanne og se om vedkommende har vundet noget. DSB S-tog har lavet plakater med digitale stregkode tilbud, Telenor har lavet landsdækkende helsidesannoncer etc.

Forleden stødte jeg på et andet sjovt eksempel i brugen af stregkoder

Stregkode

Tjek selv ved at scanne stregkoden til højre med din mobil.

Jeg var til fødselsdag, hvor en af gaverne var en ”Wine breather Carafe” fra Menu. Uden på emballagen var en 2D stregkode. Ved at scanne den stregkode får man et link, som viser en lille video på Youtube, der demonstrerer, hvordan man skal bruge en ”Wine breather Carafe”. Super nemt og enkelt at få en instruktion, så man gør det rigtigt første gang man skal ilte sin rødvin.

Dette fænomen hvor en brugermanual gøres digital, som en del af indpakningen og tilmed med video brug, vil blive meget udbredt.

En ting er besparelsen i support og brug af papirbaseret vejledning for den enkelte produktvirksomhed med fleksibel opdateringsmulighed online ved fejl etc.

En anden ting er ved mere komplekse produkter – eller nye produkter som en ”Vin ilter” – er det oplagt at påføre på emballage. Bruger kan se videoen før varen købes i den fysiske butik. Hertil kommer de andre fordele ved let distribuering af manualer (om det er video, lyd , billeder og/eller tekst). Bruger skal forstå den nye verden inden den købes med digital vejledning.

Og tænker man denne brugs adfærd lidt længere, så er min vurdering, at der ligger et stort potentiale i at forbinde denne form for ”Offline goes online” med sociale medier, herunder i særdeleshed rating og anmeldelsesdelen før køb. Dette har tung vægt i dag online – og vinder større og større udbredelser i alle segmenter. Dagen kommer hvor du vælger dit fysiske produkt i butikken ud fra online anmeldelser. Bindeledet kunne her oplagt være en 2D stregkode. Nogen vil sige, at det gør de allerede, ved at tjekke hjemmefra (så ryger impuls købet – du skal planlægge), eller ved at gå på nettet på mobilen i butikken og google det. Det er bare ikke godt nok. Det skal ud til masserne og derfor være mere nemmere og hurtigere.

Stregkoden vil kunne løfte dette. Det er et spm. hvad producenten vil være med til. Her kunne man håbe at alle produkter med ratings via stregkoder, vil være et udtryk for producenter, som ønsker at levere kvalitet og værdi til brugerne.

En kvalitetsmærkning med tyngde – fra – og for de som anvender det.

Jeg vil uddybe dette i en senere blog. Desuden er der hele kvalitetssikringsdelen for den enkelte producent. Her kan emballage eller produkter med stregkoder og digitalt indhold også anvendes.

2D Stregkoder

2D stregkoder eller barcodes er en lille kvadratisk stregkode, som scannes ved hjælp af et lille program installeret på din mobiltelefon.  Mest kendte koder er EZ koder fra Scanbuy, QR codes og datamatrix. De fleste scanprogrammer kan læse alle slags koder. Hent program i Android Store / Itunes  / Ovi store etc. De “gamle” stregkoder med vertikale linier kan også anvendes – og dermed kombineres med digitalt indhold. 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s